Technische en sociale innovatie kunnen niet zonder elkaar

"Als ik een ei kook, gooi ik na een paar minuten de meeste energie – in heet water – weer weg. De energie die ik in een auto met benzinemotor gebruik, levert maar voor 20% kracht en voor de overige 80% warmte die verloren gaat. Auto's staan 95% van de tijd stil. De energie in onze samenleving gebruiken we maar voor 2% nuttig. Om verspilling tegen te gaan, zullen we anders moeten kijken naar wat we verbruiken. En we kunnen nieuwe technologieën ontwikkelen. Maar met alleen nieuwe technologie zijn we er niet", is de basisgedachte van prof.dr. Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft.

De LED-lamp verbetert de efficiency van licht met een factor 4 vergeleken met de gloeilamp aan het plafond. Die hing daar namelijk omdat hij veel warmte afgaf. De oorzaak van veel lichtverlies en daarmee energieverlies is die grote afstand tussen lichtproductie en -consumptie.Die is bij LED niet meer nodig. In kantoren en instellingen kun je de kleur van de LED-verlichting aanpassen aan de gewenste werksfeer.

"Er zullen vanuit de techniek intelligente systemen komen die reageren op de sociale situatie."

Parkeergarages kunnen de meest energie-efficiënte energiecentrales worden
Elektrisch rijden op brandstofcel en waterstof levert een hoog rendement. Nu staat een auto 95% van de tijd stil. In en langs steden kunnen we die waterstofauto binnenkort slim benutten om de pieken in vraag en aanbod van elektriciteit op te vangen. Het idee is om daarvoor een grote garage te maken waar auto's automatisch worden geparkeerd. Naast de parkeergarage staat een installatie die – aangesloten op (bio) gas of (duurzame) elektriciteit – waterstof maakt. Als er vraag naar elektra is, leveren de auto's via hun brandstofcel stroom aan het net. Op het moment dat door veel aanbod de stroomprijs laag is, wordt er waterstof geproduceerd waarmee de auto's volgetankt kunnen worden.

Een robot met sensors en camera maakt met de auto vier connecties: met het waterstofnet, elektriciteitsnet, warmtenet en met de controlekamer. De geparkeerde auto's rijden met een volle tank de garage uit. Parkeren kost niets meer en alle handelingen verlopen geautomatiseerd: de GPS op de mobiele telefoon informeert de garage dat de automobilist eraan komt, de auto staat bij de uitgang klaar en de opbrengst van de geleverde energie minus de getankte waterstof gaat direct naar de rekening van de automobilist. Een parkeergarage met 500 auto's verandert op deze manier in een elektriciteitscentrale van 50 MW, die met gemak 50.000 woningen van elektriciteit kan voorzien. In de Green Village van de TU Delft wordt sinds 2015 aan dit concept voor 'Car as Power Plant' gewerkt.